Da li je starost guma važna, odnosno može li nova guma biti prestara?
Najčešće postavljeno pitanje s kojim se susrećemo pri svakodnevnom radu je vezano za starost novih guma koje prodajemo i ugrađujemo. Dakle, da li je starost guma važna. Odgovor je DA! Starost guma je veoma važna ali ne u tolikoj mjeri da bi se guma koja je stara 1-2 godine i ako je lagerovana na idealan način (u suhom i tamnom skladištu poput našeg) već smatrala starom i neupotrebljivom. Sve vodeće svjetske asocijacije koje se bave tematikom vezanom za proizvodnju i korištenje auto guma su se izjasnile u vezi sa ovim. Tako britansko udruženje proizvođača proizvoda od gume (The British Rubber Manufacturers Association - BRMA) preporučuje svojim članovima da gume koje nisu korištene ne bi trebalo stavljati u upotrebu ako su starije od 6 godina, a da bi sve gume koje su starije od 10 godina od datuma proizvodnje trebalo zamijeniti. Dakle po britanskim propisima krajnji rok u kome se gume smatraju novim, uz obavezu propisnog skladištenja je 6 godina i kao takve se mogu prodavati. Udruženje japanskih proizvođača auto guma (Japan Automobile Tire Manufacturers Association - JATMA) preporučuje kupcima da redovno kontrolišu gume poslije 5 godina da bi se utvrdilo da li se i dalje mogu koristiti, a da bi sve gume, uključujući i rezervne gume, koje su proizvedene prije više od 10 godina trebalo zamjeniti novim. Savez njemačke gumarske industrije, Savez industrije automobilskih guma i Udruženje vulkanizera Njemačke navode da su gume nove ako su stare do 5 godina. Ono što je zanimljivo je da se u svim tim dokumentima ne navodi da gume nakon isteka predviđenog roka za prodaju treba povući iz prodaje odnosno da su neupotrebljive, već da ih prije prodaje, odnosno upotrebe trebaju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača
Mi u Sava Trgovini d.o.o. Sarajevo nastojimo da imamo što manje guma koje su “ostarile”, a ako se desi da je neka guma starija od 2 godine kupac je blagovremeno informisan i odobravamo dodatnih 5% popusta na svaku godinu starost
Jedna od najvećih zabluda kod kupaca je vezana za značenje oznake M+S. Kada kupac traži M+S gumu najčešće misli na tzv. cjelogodišnju, ljeto-zima, odnosno gumu za sve sezone što je NEISPRAVNO! M+S, odnosno na engleskom jeziku Mud + Snow (u prijevodu bljuzgavica i snijeg) je svjetska oznaka za zimsku gumu. Pored ove oznake, na gumi se u pravilu nalazi i oznaka planine sa pahuljicom. Takve gume su veoma elastične (mekane), da bi mogle funkcionirati u zimskim uslovima pri niskim temperaturama, zbog čega se ljeti veoma brzo troše. U nekim slučajevima, kada se radi o manjim dimenzijama i starijim vozilima koja se voze isključivo po gradu, mi u Sava Trgovina d.o.o. Sarajevo smatramo da je zbog određene uštede prihvatljivo kupiti M+S (najčešće Sava Eskimo S3) gumu koju je moguće aktivno voziti 2-3 sezone. Cjelogodišnje, ljeto-zima odnosno gume za sve sezone su pojmovi koji su veoma rasprostranjeni, a takvih guma je veoma malo. U našem konkretnom slučaju, od svih proizvođača sa kojima sarađujemo, smatramo da je jedino kvalitetno rješenje za sve uslove guma Vredestein Quatrac 3. To je veoma uravnotežena guma koja se sastoji od dva različita dijela. Unutrašnji dio je građen od veoma elastične smjese po uzoru na zimsku gumu i služi za bolje prijanjanje odnosno kočenje na snježnoj podlozi, dok je vanjska strana (vanjsko rame) od tvrđe smjese, veoma kompaktno sa širokim kanalima za odvod vode. Na testu cjelogodišnjih guma za 2011 koji je proveo njemački magazin Auto Bild, Vredestein Quatrac 3 je proglašena najboljom cjelogodišnjom gumom. Iako veoma uravnotežena u svim uslovima, ni Quatrac 3 nije idealno rješenje za svakoga. Ljeti je malo bučnija od većine ljetnih guma, a zimi je držanje na snijegu ipak malo slabije, tako da najčešće savjetujemo kupcima da, ako su u mogućnosti, imaju odvojene komplete ljetnih i zimskih guma, što na kraju dovodi do veće sigurnosti, dužeg vijeka trajanja pa i do uštede
Da li na gumama postoji oznaka o klasi odnosno o postotku plastike?
Još dva često postavljena pitanja sa kojima se susrećemo pri svakodnevnom radu su “koja je klasa gume” i “koliki je postotak plastike u gumi”. U oba slučaja kupci misle na oznaku E, pa se tako za gume iz Good Year-ovog koncerna koje najčešće nose oznaku E13 misli da su 13-a klasa odnosno da imaju 13% plastike u sebi. Ni jedno od ovih mišljenja nije tačno. Oznaka E označava regiju gdje je guma homologirana odnosno gdje je provjerena prije puštanja u masovnu proizvodnju i prodaju. Good Year-ov istraživački centar nalazi se u Luxemburgu tako da se većina guma proizvedenih u koncernu (Good Year, Sava, Debica...) homologira tamo i nosi oznaku E13. Istu oznaku imaju npr. Sava Eskimo S2 namijenjena za najmanja vozila i minimalne brzine do 160km/h i Good Year Eagle F1 Assymetric koja ima oznaku Y i smije se voziti do 300km/h Dakle na gumama nema oznake za kvalitet, klasu i postotak plastike. Štaviše, ni u jednoj gumi na svijetu nema ni malo plastike jer plastika ne spada u rastezljive materijale i inžinjeri su svjesni činjenice da bi dodavanje plastike dovelo do velikih problema u praksi pa čak i ugrozilo živote
Da li je Savina guma proizvedena u Poljskoj “original”?
1995. godine američka kompanija GoodYear kupuje veliki dio poljske kompanjije Debica, a naknadno 1998. i slovenačku Savu. Pri spomenutim kupovinama dobivaju vlasništvo nad brandovima Sava i Debica kao i fabrike guma stacionirane u Kranju, Slovenija i Debica u Poljskoj. Politika kompanije Good Year je takva da se određeni modeli proizvode u fabrikama koje “gravitiraju” tržištima na kojima je najveća potražnja za istim. Tako konkretno gume Sava Eskimo S3, Sava Perfecta i Sava Intesa HP najviše se koriste u zemljama Istočne Evrope i proizvode se u poljskoj fabrici Debica. U fabrici u Kranju većinom se proizvode Savine gume viših performansi i veliki dijapazon modela Good Year. Dakle, Savine gume koje na sebi imaju oznaku “Made in Poland” su “originalne” gume koje su prošle homologaciju u Good Year-ovom istraživačkom centru u Luxemburgu, proizvode se po Good Year-ovoj tehnologiji i od autentičnih materijala. Kvalitet im nije umanjen u odnosu na gume iz drugih fabrika i dimenzije koje se proizvode u Poljskoj ne proizvode se nigdje drugo. Zašto pumpati gumu dušikom? U zraku ima vlage i nečistoća. Znamo da se na suncu i u toku vožnje guma pregrijava (kod velikih vrućina i brze vožnje čak i do 80%). Sa povećanjem temperature vlaga se pretvara u paru pa se povećava i obujam gume (do 20%). Tako u gumi nastaje veći pritisak. Postaje tvrda, nejednako se troši, neudobna je za vožnju, ovjes vozila je opterećeniji i nastaje mogućnost pucanja gume. Ti problemi najizraženiji su kod niskoprofilnih guma. Na čeličnim naplacima (felgama) stvara se korozija, a aluminijske prekriva crni sloj (od vlage, nečistoće i gume). To se najbolje da primjetiti kod mijenjanja guma. Uz sve to, novije generacije vozila imaju senzore pritiska koji se zbog vlage vremenom pokvare. Sve ove probleme izbjegavamo pumpanjem guma dušikom. U Sava Trgovini d.o.o Sarajevo nudimo ovu uslugu po cijeni od 5KM po gumi. Na šta se odnosi garancija koju dobijemo uz gumu? Za svaku gumu kupljenu u Sava Trgovini d.o.o. Sarajevo dužni smo uz račun da Vam izdamo i garantni list. Garancija traje godinu dana i odnosi se na tvorničke greške. Dakle ne obuhvata fizičko oštećenje tj. gume koje su probijene oštrim predmetom odnosno “trbuhe” ili “bubrege” koji nastaju usljed udarca od trotoar, tramvajske šine i sl. Često su kupci u nedoumici, odnosno smatraju se prevarenim kad im zahtjev za reklamaciju bude odbijen jer je guma fizički oštećena. Činjenica je da mi kao distributer ne garantujemo za ispravnost gume. Garanciju daju kompanije Good Year (za Savu, Good Year i Dunlop) odnosno Vredestein za gume iz svog proizvodnog programa (Vredestein, Maloya, Apollo) i mi kao distributeri da bi opravdali reklamaciju moramo priložiti gumu koja zaista ima fabričku grešku da bi na nju dobili nadoknadu. Istina je da se fabričke greške dešavaju ali zaista rijetko.
Da li zimi moramo imati sve četiri zimske gume? Pravilnik o saobraćaju u zimskim uvjetima, objavljen u “Službenom Glasniku Bosne i Hercegovine”, broj 13. od 27. februara 2007. godine, između ostalog navodi: Član 2. Definicija zimskih uvjeta Pod zimskim uvjetima saobraćaja na putevima smatra se postojanje najmanje jedne od sljedećih situacija: a) kada pada snijeg i hvata se na kolovozu puta, b) kada na većoj površini kolovoza ima ostataka ugaženog i sleđenog snijega, c) kada pada kiša i ledi se na kolovozu ili d) kada je kolovoz zaleđen. Član 3. Održavanje saobraćaja u zimskim uvjetima 1. Za vrijeme zimskih uvjeta, na putevima se zabranjuje saobraćaj motornim i priključnim vozilima koja u vožnji ne koriste zimsku opremu, propisanu članom 4. ovog Pravilnika. 2. Za vrijeme zimskih uvjeta zabranjuje se saobraćaj priključnim vozilima na planinskim prijevojima do stvaranja uvjeta za sigurno odvijanje saobraćaja ovoj kategoriji motornih vozila. 3. Autobusi i teretna vozila moraju na pogonskim točkovima koristiti lance na planinskim prijevojima u slučaju iz člana 2. ovog Pravilnika. 4. Pod planinskim prijevojem podrazumijeva se područje kroz koje prolazi put na nadmorskoj visini većoj od 700 m. Član 4. Oprema za saobraćaj u zimskim uvjetima 1. U periodu od 15. novembra tekuće do 15. aprila naredne godine, bez obzira na vremenske uvjete, sva motorna vozila moraju imati odgovarajuću zimsku opremu i moraju je koristiti u uvjetima iz člana 2. ovog Pravilnika. 2. Pod zimskom opremom koju treba da imaju motorna vozila u zimskim uvjetima, smatra se: a) Za putnička motorna vozila i ostala motorna vozila čija najveća dozvoljena masa nije veća od 3.500 kg i nemaju više od 8 sjedišta: 1. Zimske gume na sva četiri točka. Zimska guma (pneumatik) je na svom boku označena slijedećim oznakama: MS, M+S ili M&S i znakom snježne pahuljice na stiliziranom obrisu planine s tri vrha, čija dubina gazećeg sloja po dubini iznosi najmanje 4 mm, 2. Gume sa ljetnim profilom čija dubina gazećeg sloja iznosi minimum 4 mm i u priboru odgovarajući lanci koji se postavljaju na pogonskim točkovima u slučaju zimskih uvjeta. b) Za motorna vozila čija najveća dozvoljena masa prijelazi 3.500 kg i autobuse: 1. Zimske gume na pogonskim točkovima. Zimska guma (pneumatik) je na svom boku označena slijedećim oznakama: MS, M+S ili M&S i znakom snježne pahuljice na stiliziranom obrisu planine s tri vrha, čija dubina gazećeg sloja po dubini iznosi najmanje 4 mm, a pod zimskom opremom za ova vozila podrazumijevaju se još i lanci za snijeg i priručni alat (lopata, vreća pijeska od 25 do 50 kg), 2. Gume sa ljetnim profilom čija dubina gazećeg sloja po dubini iznosi minimum 4 mm i u priboru lanci koji se postavljaju na pogonskim točkovima u slučaju zimskih uvjetima, a pod zimskom opremom za ova vozila podrazumijevaju se još i priručni alat (lopata,vreća pijeska od 25 do 50 kg). Član 5. (Zabrana upotrebe neodgovarajućih pneumatika) 1. Na vozilima se ne smiju postavljati gume sa ugrađenim ekserima. 2. Na istoj osovini vozila, gume moraju biti jednake po profilu, konstrukciji i po vrsti gazećeg sloja. Dakle, u Bosni i Hercegovini, u periodu od 15. novembra do 15. aprila obavezne su zimske gume sa 4mm profila na sva četiri točka, odnosno ljetne gume sa 4mm profila i lanci u priboru. Da li smijemo promijeniti originalnu dimenziju gume? Putevi u Bosni i Hercegovini su veoma loši. Mnogo je nesaniranih oštećenja na cestama, oštrih prijelaza preko tramvajskih šina, izdignutih šahtova itd. Zbog toga mnogi kupci žele da “odignu” vozilo tako što će kupiti gumu za jednu ili dvije dimenzije veću, međutim, takvo razmišljanje nije ispravno. Ako stavite višu gumu, npr. 185/65R14 umjesto 185/60R14, visina vozila će se promijeniti ali minimalno, svega 4-6mm što je nedovoljno da bi se spriječili bilo kakvi problemi nastali usljed loših puteva. S druge strane, postoje mnoge druge loše pojave koje se mogu javiti ako stavite veću, odnosno manju gumu. Kilometar sat i brzinomjer će pokazivati netačne podatke, kompletan motor i mjenjač će biti pod opterećenjem jer nisu predviđeni za tu dimenziju. Doći će do kontakta gume sa unutrašnjom stranom ili u nekim slučajevima i sa rubom blatobrana tako da će se guma izgrebati, a nekad čak može i pući. Dakle, promjena visine gume se ne savjetuje ni u kom slučaju. Dimenzija gume se smije mijenjati radi estetike (nekad želite širu gumu ili mijenjate felge). U tom slučaju postoje tabele zamjenskih dimenzija koje Vam savjetuju kako da svoju dimenziju zamjenite odgovarajućom drugom, a da visina guma ostane ista.
Nema komentara:
Objavi komentar