expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

utorak, 19. prosinca 2017.

Zapad ne želi BIH bez Srba jer će muslimani odmah napraviti džihad državu


Bosnu i Hercegovinu, prema stručnjacima nedovršenu i neuspjelu državu, Zapad 
drži zbog toga što neće Bošnjake da ostavi same. Nije problem do tobože “Velike Srbije”
 ili “Velike Hrvatske” nego je problem da se ne stvori muslimanska država na tom
području, tvrdi Nenad Kecmanović, dekan FPN-a u Banja Luci.
Nešto slično prije par godina kazao je i Stipe Mesić: Zapad se boji radikalizacije Bošnjaka, 
pa ne želi takvu državu. Nitko ga nije kritizirao.  Iako je ta izjava u suštini rasistička. Zašto? 
Zato što i Kecmanović i Mesić zapravo tvrde da su Bošnjaci narod, kojeg ako ga ostaviš malo 
samog, odmah se radikalizira, prenosi “Sputnik“.
No na Mesićev istup nitko se nije obazirao. Kecmanovića će napasti. Jer Mesić je prijatelj, 
pa mu je dopušten čak i Jasenovac.
Prenosimo tekst na srpskom:
Gotovo od 1995. do danas na delu je sistematsko otimanje nadležnosti entitetima u BiH 
(Federacija BiH i Republika Srpska) a pogotovu Srpskoj, od strane visokih predstavnika međunarodne zajednice.

Najaktualniji spor između entiteta i visokog predstavnika je rad i funkcionisanje Suda i
 Tužilaštva BiH. Narodna skupština Republike Srpske usvojila je pre desetak dana, tačnije 
15. jula, odluku o raspisivanju referenduma o ovim pravosudnim institucijama, jer su one, 
kako je ranije objasnio predsednik Srpske Milorad Dodik, antiustavne i nisu u skladu s 
Dejtonskim sporazumom, već ih je nametnuo visoki predstavnik.
Može li Bosna bez namjesnika
Ovakvo neslaganje entiteta u BiH, a posebno RS, sa odlukama visokog predstavnika 
prečesto je bilo od 1995. do danas. Visoki predstavnici su smjenjivali političare, donosili 
rješenja, nametali odluke, oduzimali entitetska ovlaštenja… Sputnjik je istraživao koliko 
su visoki predstavnici promjenili (Daytonsku) BiH.
Bosna i Hercegovina je od 1995. do danas imala sedam visokih predstavnika. Bili su to: 
Karl Bilt (1995-1997), Karlos Vestendorp (1997-1999), Volfgang Petrič (1999-2002), 
Pedi Ešdaun (2002-2006), Kristijan Švarc Šiling (2006-2007), Miroslav Lajčak 
(2007-2009) i Valentin Incko od 2009. do danas.
Kancelarija visokog predstavnika Bosne i Hercegovine (OHR) je vodeća organizacija 
za civilni aspekt implementacije mira u BiH. Mandat visokog predstavnika preciziran je u 
Aneksu 10, Daytonskog sporazuma u kojem se visoki predstavnik proglašava konačnim 
autoritetom u zemlji za tumačenje sporazuma o implementaciji civilnog dijela mirovnog
 ugovora. Vijeće za implementaciju mira (PIC), koje čini grupa od 55 zemalja i 
međunarodnih organizacija koje vode proces implementacije mira, kasnije je dalje razradilo 
njegov mandat.
Konstantna centralizacija
Dekan Fakulteta političkih nauka u Banja Luci Nenad Kecmanović kaže za Sputnjik da se
 često u Republici Srpskoj ističe broj od nekih 60 ili više od 60 zakona, jednokratnih
 smenjivanja i ostalih odluka visokih predstavnika.
– Sažeto rečeno, tu se radilo o sistematskom otimanju nadležnosti Republike Srpske, 
otimanju u odnosu na ono što je izvorni Daytonski sporazum. To su sve vandaytonske odluke
 koje su nametnute odlukama visokih predstavnika prema osnovu “bonskih ovlaštenja” koja je
 čak i Venecijanska komisija osporila i unatoč tome što je funkcija visokog predstavnika u 
Daytonu ograničena na 10 godina. Što znači da je već 10 godina to u odnosu na Dayton 
nelegalna institucija – konstatira Kecmanović.
Gubernatori u 21. veku
Novinar i dobar poznavalac prilika u BiH Cvijetin Milivojević kaže da se visoki
 predstavnici međunarodne zajednice ponašaju kao neka vrsta gubernatora koji pokušavaju
 da nadležnosti entiteta i u kvalitetu i u kvantitetu smanje i da faktički od BiH naprave
 centralizovanu državu.
Milivojević podseća da su entiteti imali nadležnosti u spoljnoj politici, finansijama,
 carinama, narodnoj banci, postojale su dve vojske…
– Čak smo imali pokušaj prije nekoliko godina da se ukinu i policije koje su u ovom trenutku  
jedini znak državnosti entiteta, kakvog-takvog. To je odlučnim protivljenjem sadašnje vlasti
 Milorada Dodika spriječeno. Po cijenu da on bude prokužen i bio je od tog trenutka 
prokužen i prokažen kao čovek koji faktički “stopira” EU integracije – precizira Milivojević.
Referendum kao brana?
Profesor Kecmanović podseća da je kada je reč o pravosuđu, Republika Srpska je već jednom
 prije četiri godine krenula sa referendumom, ali se, kako kaže, digla u međunarodnim
 strukturama velika buka, a Ketrin Ešton je iznenada došla i predložila pokretanje 
“strukturalnog dijaloga“. Međutim, od tada do danas ništa se nije promjenilo.
– Mislim da odustajanja ovoga puta od toga neće biti zbog toga što je i opozicija u RS 
počela vlast u predizbornoj fazi da podbada oko toga. Podsećaju da je Dodik najavljivao r
eferendum jednom, drugi put, pa ništa. Naravno, referendum nije sam sebi cilj. Postoje 
zahtijevi Republike Srpske, ukoliko oni budu udovoljeni prije referenduma, onda je suvišno 
održati referendum – pojašnjava Kecmanović.
Pozivajući se na “bonska ovlaštenja“ visoki predstavnik Karlos Vestendorp je 1999. smijenio
 Nikolu Poplašena, predsednika Republike Srpske, 2004. je to isto zadesilo i Mirka Šarovića.
 Iste te 2004. je tadašnji visoki predstavnik Pedi Ešdaun donio odluku da smijeni i
 “protjera“ iz javnog života 59 funkcionera Srpske demokratske stranke i to je 
nazvao “raščišćavanjem trulog drveća kako bi Republika Srpska i BiH mogle graditi 
novu budućnost“.
Republika Srpska je često podsjećala da Aneks 10 Dejtona predviđa da je za svaki
 prijenos nadležnosti potreban sporazum “strana“, te da nijedan takav sporazum nije potpisan.
Objašnjavajući kako to da je visoki predstavnik mogao da smjenjuje sve ove predsjednike i 
donosi ovakve odluke, a da administracija Milorada Dodika odoljeva, profesor Kecmanović 
kaže da su razlog za to promijenjene okolnosti, prije svega na globalnom planu.
To se ranije događalo, dodaje Kecmanović, u vrijeme unipolarnog sveta kad su Amerikanci 
mogli da urade što god su htjeli. Ali, ističe on, sad ponovo dolazimo do jednog paradoksa.
– Zanimljivo je da su oni i onda kad su mogli gotovo sve, ipak napravili Daytonski sporazum 
sa dva entiteta, sa jednom decentraliziranom strukturom, sa zajedničkim organima koji 
imaju minimalna ovlaštenja i tako dalje.
A onda su, pošto su to napravili sami, napisali i potpisali, počeli da osporavaju. Dakle, ima
 tu nekih pitanja koja ostaju za razmišljanje. Prema mom mišljenju, mada se Bošnjaci jako 
ljute kad to kažem, Bosnu i Hercegovinu, prema stručnjacima nedovršenu i neuspjelu državu,
 Zapad drži zbog toga što neće Bošnjake da ostavi same – zaključuje Kecmanović.

/cwbih/freshpress.info/

Nema komentara:

Objavi komentar