Boeing 727 jedan je od najčešćih aviona na svijetu. Proizvedeno je gotovo dvije hiljade primjeraka tokom nešto više od dvije decenije, a posljednji komercijalni putnički let odradio je u januaru 2019. godine. Kako je bio popularan u avio-kompanijama, tako je popularan i među privatnim vlasnicima. Vjerovatno i najpoznatiji današnji vlasnik je američki predsjednik Donald Trump, ali našim čitateljima je puno zanimljivija činjenica i da je Josip Broz Tito svojedobno koristio čak dva takva aviona. Nosili su registarske oznake YU-AKH i YU-AKD, a njihova historija je i više nego šarolika.
Oba aviona izrađena su 1975. godine da bi iste godine jugoslavenska vlada preuzela ih na korištenje. Službeno su bili dio Jugoslavenskog aerotransporta, ali su oba imali i civilni i vojni registarski broj. Kupljena su dva identična aviona kako bi “jedinica” YU-AKH poletjela nekih pola sata prije dvojke noseći osoblje i opremu, ali i služeći kao izvidnica meteoroloških prilika. Tokom leta su iz sigurnosnih razloga mijenjali raspored kako se ne bi znalo u kojoj je letjelici Tito. Barem tako tvrdi jedan od pilota “jedinice” Ozren Vukajlović u razgovoru za srpski Blic.
Među posljednjim Titovim letovima bio je odlazak u Havanu krajem 1979. na samit Nesvrstanih gdje je, prema riječima uglednog američkog magazina Time, vodio veliku bitku s Fidelom Castrom za dušu samog pokreta. “Kad je Josip Broz Tito (87), veliki starac globalne neutralnosti, sišao iz Boeinga 727 u havanskoj zračnoj luci Jose Marti, kruto ga je zagrlio njegov domaćin, kubanski predsjednik Fidel Castro, neumorni pobornik import-export revolucije. Nije to bilo ni nalik prijateljskim zagrljajima kakve su dvojica vođa razmjenjivali u prošlosti. Sada su se spremali za žestoki obračun o smjeru i vodstvu pokreta”, opisao je Time taj susret.
Vukajlović kaže da je tokom sastanka vrijeme bilo savršeno, ali na dan povratka počela je kiša. “Ja na pisti, a kontrola leta kaže da ne postoje uvjeti za polijetanje. Onaj ispred aviona odbija maknuti podmetače… Izađem iz aviona, sam ih maknem, vratim se u kabinu i dam gas! Kotači mi dopola bili u vodi, ali poletim… Poslije pola sata zove me general Žutić, pilot “dvojke” sa Titom, i oni su poletjeli tako… A poslije nas niko! Sve su delegacije idućih sedam dana ostale na Kubi”, kaže Ozren Vukajlović.
Ovih dana na internetu su isplivale fotografije enterijera jednog od tih Boeinga. Posebno je zanimljivo da postoje kontradiktorne informacije. Naime, jedni govore da je riječ o enterijeru aviona dok ga je Tito koristio dok drugi govore da je riječ o fotografijama unutrašnjosti nakon Titove smrti. Zanimljivo je i pogledati kakav je luksuzni enterijer bio u prethodnom Titovom avionu, DC-6B.
Nakon smrti Tita, avioni su prešli u vlasništvo Aviogenexa, da bi ih u drugoj polovici osamdesetih godina prošlog stoljeća kraće vrijeme koristila danska kompanija Sterling Airways. YU-AKD iznajmljen je 1998. godine makedonskom MAT-u, a kasnije ga je koristio Chanchangi Airlines. Jedno vrijeme letio je i za Cameroon AL te Lone Star Airways. Oba aviona su, prema dostupnim podacima, 2006. godine prodana američkoj kompaniji Pennant Aviation. YU-AKH je 2004. godine trebao letjeti za indonežansku kompaniju Efata Papua na ruti od glavnog grada Jakarte do Papue, ali nije se tamo dugo zadržao i već mjesec dana kasnije je vraćen Aviogenexu.
/cwbih/blic/
Nema komentara:
Objavi komentar