expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

četvrtak, 12. listopada 2017.

Akcize trebaju proći bez puno halabuke



Konačnu odluku o tome da li će građani Bosne i Hercegovine imati nove namete kroz akcize na naftu donijet će zastupnici i delegati u Parlamentu BiH

Nakon što je UO UIO usvojio novi Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama, znano je da Vijeće ministara ne može računati na podršku DF-a, SDS-a, SBB-a, SDP-a i Nezavisnog bloka. Problem je što nema garancija da će novac zaista biti potrošen na izgradnju autoputeva u BiH. Oprečeni stavovi došli su i iz HNS-a: delegat HSS-a Mario Karamatić najavljuje da ni on, ali ni HDZBiH, neće dati podršku Zakonu, “jer se na hrvatskoj teritoriji BiH opstruira izgradnja autoputeva, poput izgradnje ceste od Stoca prema Neumu”. “Prijedlog nema našu podršku i jer nije dovoljno pojašnjeno šta, kako i na što će se novac trošiti”, poručuje Karamatić.
Njegovim tvrdnjama čudi se predsjedavajući Doma naroda PSBiH Bariša Čolak, koji kaže da je HDZ oduvijek, pa i sada za akcize.
- Slažem se sa Karamatićem da se opstruira izgradnja u Hercegovini, međutim, trošarine su nam potrebne. Smatram da je sada nepotrebno krenuti u avanturizam, sve dok se ne osigura podrška za usvajanje zakona. Akcize trebaju proći bez puno halabuke. A podsjećam i da je 250 milijuna eura uvjetovano ovim usvajanjem, zaključuje Čolak.
Riječ je o petom pokušaju povećanja akciza na naftu, naftne derivate i lož-ulje za 15 feninga po litru za potrebe bh. entiteta.

Sve ostalo isto

Nakon Vijeća ministara BiH, Prijedlog će na kraju biti upućen u parlamentarnu proceduru. U prijevodu, to znači da će konačnu odluku o tome da li će građani BiH imati nove namete kroz akcize donijeti zastupnici i delegati u Parlamentarnoj skupštini BiH.
​Već je poznato kako Vijeće ministara BiH ni sada ne može računati na podršku DF-a, SDS-a, SBB-a, SDP-a i Nezavisnog bloka. Predsjedavajući Vijeća ministara BiH Denis Zvizdić obavio je pregovore s parlamentarcima. Istakao je da je povećanje akciza neophodan instrument da bi se pokrenule investicije u cestogradnji u BiH, ali da mora postojati jasna namjera, odnosno da povećanje akciza treba biti usmjereno ka izgradnji autocesta, a nikako u opštu budžetsku potrošnju.
- Upravni odbor UIO je Vijeću ministara BiH uputio isti tekst zakona kakav je bio u prethodnoj proceduri i nisam veliki optimista da će imati većinu da bude usvojen. Smatram da je potrebno uraditi dodatne napore da se tekst poboljša, u smislu jasne namjene sredstava i češćeg i transparentnijeg informiranja parlamenata i javnosti o iznosima prikupljenih, raspoređenih sredstava i njihove i konačne namjene, zaključio je Zvizdić.
Predsjedavajuća Kluba SDS-a u Predstavničkom domu Aleksandra Pandurević objašnjava zašto ova stranka neće podržati povećanje akciza. Smatra da bi bilo jako neodgovorno od Vijeća ministara da zastupnicima pošalje zakon koji je već nekoliko puta oboren, a da se u međuvremenu nije ništa promijenilo. Podsjeća na ono na što su se Republika Srpska, Federacija i BiH obavezale svojim ugovorima sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj.

image

Konkretno, u Republici Srpskoj riječ je o kreditu od 150 miliona evra, a u FBiH o kreditu za koridor 5c na način da će se akcize povećati sa 10 na 15 feninga, a oni ih povećavaju za 15 feninga. To nije obaveza koju su oni preuzeli. Sada se postavlja pitanje odakle nekome pravo, makar se on zvao premijer ili ministar finansija, da u ime države prihvata takve obaveze izmjene Zakona. Zakone mijenjaju parlamenti. Osim toga, povećanjem akciza na udaru bi se našle i najsiromašnije kategorije stanovništva, jer bi uslijedilo lančano poskupljenje svih roba i usluga, što znači i podizanje cijena u prodavnicama, a mi ne vidimo prateće socijalne mjere da se te kategorije stanovništva zaštite, kaže Pandurević.
Predsjedavajući Kluba SDA Amir Fazlić tvrdi kako nema ništa protiv toga da u zakonu bude jasno precizirano i naglašeno da sredstva od akciza idu isključivo za namjeru infrastrukturne izgradnje.
- SDA je spremna prihvatiti da se periodično vrši analiza ubiranja i utroška tih sredstava. Možemo to raditi svakih tri ili šest mjeseci, kako se dogovorimo. Mora se tačno kazati na osnovu akciza je ubrano toliko i toliko i ta sredstva su otišla tu i tu. Smatram da akcize donose dobro svima, od infrastrukturnih radova do zapošljavanja. Što se tiče većine koja bi podržala povećanje akciza, znate da se u BiH stvari mijenjaju preko noći, zaključuje Fazlić.
SNSD podržava nastojanje predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH Denisa Zvizdića da osigura većinu za usvajanje povećanja akciza na naftu i naftne derivate za 15 feninga po litru, ali također i svu odgovornost za neuspjeh prebacuje na SDA i Zvizdića. Zastupnica SNSD-a Milica Marković kaže da SNSD, kao opoziciona partija na državnom nivou, zasigurno nije ta koja treba obezbijediti većinu koja bi digla ruke za povećanje akciza.
- Skupštinska većina više ne postoji, a s obzirom na to da SDA podržava zakon o akcizama, na njima i gospodinu Zvizdiću je da se pobrinu o tome da bude obezbijeđen dovoljan broj glasova koji bi podržali taj zakon. Ako to uspiju, pokazat će da još nešto funkcioniše, a ako zakon padne, to će značiti potpuni raspad sistema u pogledu skupštinske većine. SNSD je opozicija i to nije naša obaveza, izričita je Marković.

Glasovi SNSD-a i HDZ-a

Nakon sjednice UO UIO, Vlada RS-a je optužena da želi netransparentan utrošak novca, jer im do autoputa i nije toliko stalo. Postavljeno je pitanje kakve su garancije da će novac od akciza biti zaista potrošen na izgradnju autoputeva i puteva u BiH, a ne, recimo, za kupovinu socijalnog mira, isplatu penzija, naknada za boračku populaciju i slično.
- Sve što je transparentno i potrebno i za što postoji obrazloženje zbog čega se to radi a da je utemeljeno u zakonskom okviru, treba da bude urađeno i ja tu ne vidim ništa sporno, odgovara Marković.
Još na samoj sjednici Upravnog odbora predloženim rješenjima su se usprotivili eksperti imenovani u ime Vijeća ministara BiH i Vlade FBiH Ismet Suljendić i Muhamed Kozadra, jer smatraju da se predloženim rješenjima ne garantuje da će taj novac biti iskorišten za gradnju puteva i autoputeva. Također, predstavnica Vlade FBiH u UO UIO, ministrica finansija Jelka Milićević podržala je izmjene, kao i državni ministar finansija Vjekoslav Bevanda, koji je ujedno predsjedavajući UO UIO.
/cwbih/oslobođenje/

Nema komentara:

Objavi komentar